Nieuwegein, 9 december 2020
MedMij-label voor NEXUS
Ook epd-leverancier NEXUS Nederland heeft het MedMij-label behaald als dienstverlener zorgaanbieder (DVZA). Daarmee is opnieuw een belangrijke stap gezet op weg naar daadwerkelijke uitwisseling van gegevens tussen zorginstellingen en een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van de patiënt. Om patiëntinformatie vanuit zorginstellingen naar het PGO van de patiënt te sturen, zijn er in het MedMij-afsprakenstel spelregels opgenomen over taal & techniek. Iedere PGO- en systeemleverancier moet daarom eerst een toetredingsproces doorlopen alvorens het MedMij-label te mogen voeren.
SAAS-oplossing
Erik Toet, CTO bij NEXUS: “Als onderdeel van het VIPP-programma voor de GGZ, en het (nieuwe) VIPP5 programma voor ziekenhuizen, staat uitwisseling met PGO’s hoog op de agenda. Voor beide trajecten zal NEXUS de rol van DVZA verzorgen. Onze DVZA wordt als volledige SAAS en Cloud dienst geleverd waardoor het voor zorginstellingen nog eenvoudiger is om de uitwisseling te faciliteren.”
Eric van Kooten, directie NEXUS: “In onze ambitie om digitale zorg te faciliteren speelt niet alleen de zorgverlener maar juist ook de patiënt, of beter gezegd het individu, een centrale rol. Met behulp van slimme toepassingen kan- en wil men zelf invloed hebben op de eigen algehele gezondheidstoestand. Dit zowel vóór, tijdens als ná het zorgtraject. Voor de één betekent dit een digitaal medisch overzicht vanuit alle zorgaanbieders, en de ander wenst een actieve digitale begeleiding in een specifiek zorgtraject. Het behalen van het MedMij-label brengt derhalve wederom een waardevolle toevoeging aan deze mogelijkheden. Patiënten kunnen nu ook via onze DVZA hun medische gegevens overnemen naar hun eigen PGO.”
Portaalfunctionaliteit
Bernard Bresser, productmanager NEXUS vult aan: “Patiënten konden natuurlijk al geruime tijd hun medische gegevens inzien in het patiëntportaal. Sterker: de functionaliteit die wij hiervoor aandragen via onze partnerleverancier FUNATIC omvat alle tooling om de patiënt gedurende de gehele zorgreis digitaal te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Mobile-App waarmee de patiënt eenvoudig met pincode kan inloggen om volledige dossierinzage te krijgen. Qua gebruiksgemak is dit natuurlijk super. En ook het maken van poli-afspraken direct vanuit de verwijsmail, e-consults, beeldbellen en zelfs indoornavigatie naar je poli-afspraak behoren tot de App-functionaliteiten. Dit levert naast laagdrempelige digitale patiëntondersteuning een enorme tijd- en kostenbesparing voor zorginstellingen.”
Waar zit de grote winst van PGO’s?
Daar waar het portaal een verlening is van de digitale dienstverlening vanuit zorginstellingen richting hún patiënten, biedt een PGO voor de patiënt de mogelijkheid om een gebundeld totaaloverzicht te krijgen vanuit meerdere zorgaanbieders. Het grote verschil hierbij is dat een patiënt zélf de eigen PGO kan kiezen, en derhalve invloed heeft op het selecteren van bepaalde functionaliteit. De PGO’s zullen zich echter nog wel moeten bewijzen. Op dit moment staan de PGO’s qua daadwerkelijk gebruik nog in de kinderschoenen.
MedMij-label voor NEXUS
Ook epd-leverancier NEXUS Nederland heeft het MedMij-label behaald als dienstverlener zorgaanbieder (DVZA). Daarmee is opnieuw een belangrijke stap gezet op weg naar daadwerkelijke uitwisseling van gegevens tussen zorginstellingen en een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van de patiënt. Om patiëntinformatie vanuit zorginstellingen naar het PGO van de patiënt te sturen, zijn er in het MedMij-afsprakenstel spelregels opgenomen over taal & techniek. Iedere PGO- en systeemleverancier moet daarom eerst een toetredingsproces doorlopen alvorens het MedMij-label te mogen voeren.
SAAS-oplossing
Erik Toet, CTO bij NEXUS: “Als onderdeel van het VIPP-programma voor de GGZ, en het (nieuwe) VIPP5 programma voor ziekenhuizen, staat uitwisseling met PGO’s hoog op de agenda. Voor beide trajecten zal NEXUS de rol van DVZA verzorgen. Onze DVZA wordt als volledige SAAS en Cloud dienst geleverd waardoor het voor zorginstellingen nog eenvoudiger is om de uitwisseling te faciliteren.”
Eric van Kooten, directie NEXUS: “In onze ambitie om digitale zorg te faciliteren speelt niet alleen de zorgverlener maar juist ook de patiënt, of beter gezegd het individu, een centrale rol. Met behulp van slimme toepassingen kan- en wil men zelf invloed hebben op de eigen algehele gezondheidstoestand. Dit zowel vóór, tijdens als ná het zorgtraject. Voor de één betekent dit een digitaal medisch overzicht vanuit alle zorgaanbieders, en de ander wenst een actieve digitale begeleiding in een specifiek zorgtraject. Het behalen van het MedMij-label brengt derhalve wederom een waardevolle toevoeging aan deze mogelijkheden. Patiënten kunnen nu ook via onze DVZA hun medische gegevens overnemen naar hun eigen PGO.”
Portaalfunctionaliteit
Bernard Bresser, productmanager NEXUS vult aan: “Patiënten konden natuurlijk al geruime tijd hun medische gegevens inzien in het patiëntportaal. Sterker: de functionaliteit die wij hiervoor aandragen via onze partnerleverancier FUNATIC omvat alle tooling om de patiënt gedurende de gehele zorgreis digitaal te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Mobile-App waarmee de patiënt eenvoudig met pincode kan inloggen om volledige dossierinzage te krijgen. Qua gebruiksgemak is dit natuurlijk super. En ook het maken van poli-afspraken direct vanuit de verwijsmail, e-consults, beeldbellen en zelfs indoornavigatie naar je poli-afspraak behoren tot de App-functionaliteiten. Dit levert naast laagdrempelige digitale patiëntondersteuning een enorme tijd- en kostenbesparing voor zorginstellingen.”
Waar zit de grote winst van PGO’s?
Daar waar het portaal een verlening is van de digitale dienstverlening vanuit zorginstellingen richting hún patiënten, biedt een PGO voor de patiënt de mogelijkheid om een gebundeld totaaloverzicht te krijgen vanuit meerdere zorgaanbieders. Het grote verschil hierbij is dat een patiënt zélf de eigen PGO kan kiezen, en derhalve invloed heeft op het selecteren van bepaalde functionaliteit. De PGO’s zullen zich echter nog wel moeten bewijzen. Op dit moment staan de PGO’s qua daadwerkelijk gebruik nog in de kinderschoenen.